Nee leren zeggen

03-05-2015 11:04

Je kunt geen nee zeggen wanneer er een beroep op je wordt gedaan. Dit is voor veel mensen een herkenbaar probleem. De buurvrouw vraagt je een boodschap voor haar te doen, je vriendin wil haar baby een paar uur bij je stallen, je schoonmoeder vraagt of je thee komt drinken, of er wordt je gevraagd over te werken bij de bibliotheek waar je een parttimebaan hebt.

Je wilt niemand kwetsen of teleurstellen en je wilt niet met een schuldgevoel worden opgezadeld. Dus stem je toe, maar dat maakt je ook niet gelukkig. Ja zeggen gaat ten koste van jezelf. Ze kloppen voor de zoveelste keer bij jou aan, want jij staat toch altijd voor iedereen klaar.

Een koud  'nee' klinkt natuurlijk hard, maar je kunt leren er een aanvaardbare verklaring aan toe te voegen, waardoor de relatie met de ander niet zal worden verstoord. Dat zal je in het begin moeite kosten, omdat je niet gewend bent op deze manier voor jezelf te kiezen. We gaan in dat geval oefenen. Nee, daar heb ik nu geen tijd voor, morgen komt me beter uit. Nee, dat zou ik wel voor je willen doen, maar helaas kan ik je op dit moment niet helpen, volgende week kan ik je uit de brand helpen. Nee, ik heb al een afspraak voor vanavond, dus kan ik niet blijven overwerken, maar ik kan morgenochtend een uurtje eerder komen.

Als je eenmaal hebt geleerd je 'nee' met redenen te omkleden, hoef je niet meer bang te zijn voor de reactie van de ander. Je laat weten dat je wilt helpen, oppassen of overwerken, maar pas wanneer het jou uitkomt. Je zult in de meeste gevallen begrip voor je houding krijgen. En als je op deze manier voor jezelf opkomt, kan het zelfs respect afdwingen, waardoor je er een positief gevoel aan overhoudt.